Fra lekerobot til krig

Noe av det interessante med datateknologi, som også kan være litt skremmende, er hvordan de samme grunnleggende løsningen finner bruksmåter på helt forskjellige områder.

Uten på noen måte å være ekspert på området skjønner en at den grunnleggende teknologien for å holde er rimelig drone i balanse er noe av det samme som som sørger for at Space-X sine raketter kan landes med superpresisjon. Begge må ha mulighet til å hente og tolke en kontinuerlig strøm av data fra ulike sensorer (blant annet  ved hjelp av kalmanfiltrering, og deretter styre motorer og hele tiden korrigere feil. Feilkorrigeringen må imidlertid ikke skje for hyppig.

Det var en lang innledning for å fortelle om robotleketøysselskapet Sphero som i en pressemedling fortelelr at de har opprettet et underbruk, eller kanskje rettere sideprosjekt kalt Company Six. Dette selskapet skal kommersialisere roboter og programvare for kunstig intelligens for «...nødssituasjoner, myndigheter og forsvar...», og «...for de som jobber i farlige situasjoner».

Sphero skal så langt ha produsert over fire millioner roboter, men det har vist seg vanskelig å tjene penger på robotleketøy. Ifølge Engadget har Sphero vært nødt til å kutte i antall ansatte, samt avsluttet produksjonen av de Disney-lisensierte robotene BB-8 og og R2-D2.

Sphero har nylig hatt et spennende samarbeid med Adafruit. I andre markeder kan nok denne teknologien betale seg enda bedre:

Kommentarer

  1. Online Casino | No Limit Bonus for Indian players
    If you want to know how to play online 샌즈카지노 casino in India, you 온카지노 should know that there are 1xbet more Indian players who want to play their favourite games.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar